تهران- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس با اشاره به ارسال حدود سه محموله دارویی از کانال مالی بشردوستانه با این کشور به ایران از مردادماه سال جاری، گفت: تحریم‌های جدید ۱۸ بانک بر تجارت بشردوستانه با سوییس تاثیر نمی‌گذارد.
اتاق مشترک ایران و سویسس

به گزارش ایرنا، دولت آمریکا در ۱۷ مهرماه نام ۱۸ بانک ایرانی را در لیست تحریم های جدید خود قرار داد، این تصمیم در جهت افزایش فشارهای بیشتر به کشورمان بود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه تحریم ثانویه ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا بر کانال مالی با سوییس اثری نمی گذارد، اظهار داشت: توافقات انجام شده برای بهره برداری از این مسیر بشردوستانه به گونه ای بوده تا تحریم های قدیم و جدید نتواند تاثیری بر آن بگذارد و تجار برای واردات اقلام اساسی مانند دارو و غلات با مشکلی مواجه نشوند.

«شریف نظام مافی» افزود: تحریم های جدید تاکنون به لحاظ تئوری بر کانال مالی ایران و سوییس تاثیری نداشته است و امیدواریم در عمل نیز شاهد تغییری در روند بهره مندی از این مسیر بشردوستانه نباشیم و البته لازم به ذکر است که در چند روز گذشته خللی در این شرایط ایجاد نشده است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس با اشاره به نزدیک شدن انتخابات آمریکا، خاطرنشان کرد: تحریم های بانکی در این مرحله یک حرکت تبلیغاتی برای گروهی است که احتمال باخت آنها در انتخابات پیش رو وجود دارد تا در فعالیت دولت بعدی جهت رفع یا عادی سازی روابط ایران و آمریکا مشکلاتی را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه ایران تاکنون نیز به دلیل تحریم های قبلی و شرایط  FATF از شبکه بانکی جهانی جدا بوده است، تاکید کرد: امکان دارد تحریم های جدید آمریکا تبعات بیشتری برای بانک های خصوصی داشته باشد و تبادلات روزانه آنها را با معضلاتی مواجه کند اما این روند برای تجار تفاوتی را ایجاد نمی کند.

نظام مافی با اشاره به اینکه بازرگانان غلات و تجهیزات پزشکی برای ادامه راه خود می توانند از کانال مالی ایران و سوییس استفاده کنند، خاطرنشان کرد: این مسیر طراحی شده تا تحریم در مورد کالاهای مورد نیاز کشور را بی تاثیر کند.

وی با بیان اینکه شرکت های تجاری می توانند با تامین ارز، دریافت مجوزهای لازم برای شرکت های فعال و شناخته شده و بعد از ثبت اطلاعات کامل خریدار و فروشنده، از این مسیر استفاده کنند، گفت: از مردادماه که نخستین محموله دارویی از سوییس به ایران وارد شد، دو محموله دیگر تجهیزات پزشکی نیز مبادله شده است.

بازگشت به بالا